„Lubię się przy zagadkach pomęczyć i całkiem sama wykonać zadanie”, „Lubię zagadki i do końca główkuję”, „Jestem dumna i szczęśliwa, że udało mi się ułożyć zagadkę”, „Odgadłem i mówię „BINGO!”.

To tylko niektóre z entuzjastycznych wypowiedzi dzieci, które brały udział w badaniach sondażowych nad popularnością zagadek – badaniach przeprowadzonym przez prof. dr hab. Gabrielę Kapicę. Te unikatowe i szeroko zakrojone wyniki ankietowania, przedstawiono w najnowszej publikacji Wydawnictwa ANS w Raciborzu i jedynej w Polsce monografii poświęconej zagadkom  pt. „Dziecięca enigmistyka w procesie wspierania twórczych zdolności językowych młodszych uczniów”. Zagadkami i ich wpływem na rozwój najmłodszych, autorka zajmuje się od 60 lat, natomiast sama monografia to podsumowanie wielu innych obszarów zainteresowań autorki, jakimi są alfabetyzacja dzieci, teoria i praktyka dziecięcej enigmistyki, pedagogika twórczości oraz pedagogika zabawy.

Czym jest zagadka?, czym jest enigmistyka?, i jak pedagogika zabawy oraz sztuka rozwiązywania oraz konstruowania zagadek wpływa na doskonalenia zdolności twórczych dzieci – takich jak płynność, giętkość oraz oryginalność myślenia wykorzystywanych w toku twórczej aktywności językowej – o tym opowie sama autorka, przywołując liczne wypowiedzi pedagogicznych autorytetów, oraz dzieląc się z czytelnikami poradami w zakresie szczególnie cennych wydawnictw poświęconym zagadkom.

Zapraszamy na spotkanie autorskie, które odbędzie się w przedświątecznej atmosferze w Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu, ul. Akademicka 1, sala B202, godz. 10.30.

Będzie również możliwość zakupu książki.

 

Gabriela Kapica, emeryt. profesor dr hab. Uniwersytetu Opolskiego oraz Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu (obecnie Akademia Nauk Stosowanych w Raciborzu). Twórczyni koncepcji dydaktycznej  dotyczącej systemu rozwiązywania i konstruowania zagadek  (rozrywek umysłowych). Do tej pory autorka pierwszej i jedynej  monografii  z  tej  dziedziny  pt.  Rozrywki  umysłowe  w  nauczaniu  początkowym (1986, 1990). Inne ważniejsze publikacje: Teoria i praktyka optymalizacji edukacji elementarnej (1995), Współczesne konteksty dzieciństwa, red. (2006), Edukacja do współbycia i współdziałania, red. (2010),  Dzieciństwo czyni człowieka, red. (2015).